مشايي در اولين كنگره ملي روانشناسان و مشاوران ايران:

احيا و حفظ تعادل انسان جامعه را به سوي كمال سوق مي‌دهد

یزدفردا"کشوری:مشاور و رييس دفتر رييس جمهور با بيان اينكه روانشناسان مسووليت سنگيني نسبت به جامعه و مردم برعهده دارند، گفت: هيچ تكليف و وظيفه اي بالاتر از آن نيست كه كسي تلاش كند تا انسان به نقطه تعادل بازگشته يا اينكه تعادل رواني خود را حفظ كند.

مهندس اسفنديار رحيم مشايي پيش از ظهر امروز (چهارشنبه) اولين كنگره ملي روانشاسان و مشاوران ايران با تاكيد بر اينكه اگر روان انسان متعادل نباشد هر قدر هم نيازهاي او برآورده شود منجر به خشنودي او نمي شود، گفت: دولت معتقد است هر قدر هم براي پيشرفت جامعه تلاش كند اگر برنامه هاي آن خارج از معادله توجه به تعادل رواني انسانها تعريف شود نمي تواند منجر به ايجاد حس خشنودي در جامعه شود چرا كه قبل از پرداختن به نيازهاي انسان بايد به خود انسان پرداخت و تلاش كرد تا در نقطه توازن و تعادل قرار گيرد.

مهندس رحيم مشايي اظهار داشت: بايد براي شناخت روان انسانها اهميت بيشتري قائل شد و در راستاي تعادل روح و روان افراد، روانشناسي را از جايگاهي كه برخي افراد به عنوان يك موضوع لوكس، غيرضروري و بعضا برگرفته از اوهام مي دانند، خارج و به جايگاه اصلي آن رسانيد.

مشاور و رييس دفتر رييس جمهور تصريح كرد: كسي كه خودش را نشناخته باشد و رشد متوازني نداشته باشد، نمي تواند از مواهب زندگي بهره ببرد، بيان داشت: رشد متوازن مي‌تواند استعدادها انسان‌ها را به سوي كمال سوق مي دهد اما اگر استعداد افراد متوازن و متعادل رشد نكند آنها را از تعادل خارج كرده و تصميمات آنها را خسارت بار مي كند.

مهندس رحيم مشايي در ادامه با بيان اينكه اصل مفهوم عدالت در رابطه با وجود انسان معنا و مصداق مي يابد خاطر نشان كرد: عدالت در وجود و روان انسان از نقش والا و مهمي برخوردار است چرا كه اگر عواطف و احساسات انسان بر مبناي عدالت جاري نشود تاثيرات منفي در جامعه خواهد داشت.

مشاور و رييس دفتر رييس جمهور درك حقيقت انسان را موضوعي مهم توصيف كرد و گفت: اصلي ترين بحث روانشناسي، مطالعه پيرامون حقيقت انسان است چرا كه انسان در معناي واقعي خود بي نهايت است و شناخت آن كار بسيار دشواري است.

مهندس رحيم مشايي در ادامه حوزه علم روانشناسي حوزه اي بنيادين و مبنايي خواند و افزود: ميزان شناخت انسان از روان خود تعيين كننده ميزان شناخت و درك فرد از جهان است و به تبع آن، شناخت خدا نيز متاثر از ميزان فهم انسان از وجود خود است.

وي مشكل تاريخي بشر را عدم شناخت واقعي از خود عنوان كرد و اظهار داشت: هر قدر كه امكان شناخت بيشتر انسان از خودش فراهم شود امكان شناخت بشر از مسائل جهان هموارتر شده و مشكلات بشري كمتر مي شود.

مشاور و رييس دفتر رييس جمهور خلقت جهان را بزرگ و ارزشمند توصيف كرد و بيان داشت: هر قدر كه خلقت جهان ارزشمند به شمار مي‌رود همانقدر بايد انسان را مهم دانست چرا كه انسان محور و معيار سنجش عظمت خلقت است و بود و نبود خلقت بي انسان يكي است.

مهندس رحيم مشايي ادامه داد: مختصات انسان كامل، مختصات خداست و يقيناً اولين موجودي كه خدا خلق كرده است كاملترين آنها يعني انسان كامل بوده است و همين انسان كامل است كه معيار سنجش قدر و قيمت خلقت است و انسان كامل اين درك و شعور را دارد تا اين ارزش و مرتبت را درك كند.

مشاور و رييس دفتر رييس جمهور گفت: مهمترين ماموريت امام هستي برپايي عدالت در جامعه است كه اصلي ترين حوزه آن تعادل بخشيدن به روان انسان و ساختن بشر متعادل است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا